Kard.Sarah sa obáva, že v Amazónii sa nebude dodržiavať celibát

06.09.2019

Kard.Robert Sarah na jednej strane obhajuje celibát ako taký, ale na druhej strane vopred spochybňuje výsledok amazonskej Synody resp.záverečný dokument Synody, v ktorom budú nariadenia týkajúce sa celibátu a kňazstva.

Hlavne sa obáva toho, že v dokumente bude schválené kňazstvo aj pre zosobášených mužov. 

Takáto možnosť, aj keď už je prípustná v katolíckej Cirkvi, predsa však sa jedná o cirkvi s inou disciplínou, obradom..., čiže nie v rímsko-katolíckej Cirkvi. Kardinál Sarah sa obáva, že táto možnosť by bola aj v rímsko-katolíckej Cirkvi a to najprv v Amazónii a potom by sa to šírilo aj do ďalších častiach sveta.

Z histórie Cirkvi vidíme, že ak sa takáto možnosť chcela niekde vo svete uplatniť, vznikli nové, ale katolícke cirkvi, len už to nebola rímsko-katolícka Cirkev. Existujú viacero takýchto cirkví zvlášť vo východnej Európe a Ázii ako napr. Grecko-katolícka cirkev, Koptska cirkev, ... a najnovšie vznikla tzv. "Personálny ordinariát Našej Panej z Walsinghamu (bývalí anglikáni)", ktorí aj keď novici už nemôžu byť súčasne kňazmi a zároveň manželmi, predsa "starší" členovia vstupili do tejto katolíckej inštitúcie ako manželia a zároveň kňazi.

Keď pápež František uvažoval o takej možnosti pre Amazóniu, tak sa predpokladá, že by vznikla nová inštitúcia v Cirkvi, ktorá aj keď by bola katolícka, predsa však nie rímsko-katolícka a to tak ako už bolo spomenuté o katolíckych cirkvách na Východe.

Kard.Sarah má obavy ako keby vedel o tom ako v histórii Cirkvi sa už stalo, že v rimsko-katolíckej Cirkvi pápež povolil ženatých kňazov. Avšak takéto tvrdenia nikde neuvádza, skôr sa obáva toho, žeby niečo také vzniklo ako nové. 

Potom je otázne, či vôbec pápež by mohol niečo také urobiť resp. či by mu to Ježiš Kristus dovolil.

Ako vieme, tak o zrušení celibátu sa poslední pápeži vyjadrili, že nemôžu ho zrušiť, nakoľko nemajú k tomu oprávnenie. Oprávnenie myslia od Pána Ježiša Krista. Zrejme kard.Sarah nemyslí na zrušenie, ale na pozmenenie praxi celibátu a kňazstva v rímsko-katolíckej Cirkvi. Obáva sa kard.Sarah oprávnene?

Ak by došlo k takejto zmene len v Amazonii, bolo by to prvy-krát v histórii Cirkvi?

Hovorí sa, že v rannej Cirkvi tomu už tak bolo, ale nevedia dokázať, že sa jednalo výlučne o rímsko-katolícku Cirkev. Keby však aj vedeli, potom je otázne: 

čo je dôležitejšie pre Amazoniu?

Pristupovanie k Sviatostiam prostredníctvom ženatých kňazov alebo dodržiavanie celibátu?

Verím, že prístup k Sviatostiam, pretože ako môže byť spasený amazonsky človek, ktorý nemá prístup k Sviatostiam (krst, spoveď, prijímanie...) ?



Vatikán, 3.9.2019 (LifeSiteNews) 025 504 - Africký kardinál Robert Sarah, prefekt
Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí, napísal v novej knihe:


"Ak Synoda biskupov o Amazonii v októbri pre nedostatok viery v Boha a pastoračnú krátkozrakosť rozhodne o vysviacke viri probati, a povolí vysviacku ženatých mužov a vykonštruované služby v Cirkvi pre ženy a iné také neprimeranosti, situácia bude extrémne vážna. Budú jej rozhodnutia schválené pod zámienkou, že sú vôľou synodálnych otcov? Duch vanie kam chce, samozrejme, ale neodporuje sám sebe a nevytvára zmätenie a neporiadok. Je to Duch múdrosti. O otázke celibátu už prehovoril skrze koncily a pápežov. Ak Synoda o Amazonii schváli rozhodnutia v tomto smere, bude to definitívny zlom s Tradíciou."


Kardinál Sarah to napísal v knihe Le soir approche et déjà le jour baisse, (Užs
a zvečerieva a deň sa končí), ktorú uverejnil v marci. Kniha vyjde v angličtinje 22.
septembra. Ako sa blíži Synoda o Amazonii (6-27.10.) stále viac katolíckych kardinálov
a biskupov vyjadruje svoju starosť z toho, ako sa synoda zneužije na presadenie kňazskej
vysviacky ženatých mužov v Amazonii spolu so začiatkami vysviacky žien, ak už zrovna
neprejde k vysviacke žien prinajmenšom vynájdením istej formy diakonátu žien.


Kardinál Sarah oslovil v knihe obe tieto otázky a vyjadril nesúhlas s praktickým vývojom
kňazského celibátu a úlohy žien v Cirkvi v súvislosti so synodou.
Kardinál kritizoval aj pracovný dokument "Instrumentum laboris", že "prezentuje
všetko, len nie riešenie problémov v amazonskom regióne" a uviedol, že dať týmto
ľuďom menej, ako čo Cirkev normálne ustanovuje, nie je odpoveďou na ich špecifické
ťažkosti.


Kardinál Sarah sa v knihe zaoberá dlhšie aj hodnotou celibátu a čistoty tých, ktorí "sa
odovzdali Kristovi".


"Mali by nasledovať jeho vzor odovzdaním tela aj duše Cirkvi rovnako, ako je Ježiš
Kristus pravým Ženíchom Cirkvi." Citoval starú prax Cirkvi od ženatých mužov, ktorí sa stanú kňazmi vyžadovať úplnú zdržanlivosť, aj keď žijú pod jednou strechou s manželkou. Kardinál tým jasne spája slávenie Eucharistie a stálu prax západnej Cirkvi.
V komentári k situácii v Amazonii kardinál Sarah napísal: "Počul som, že počas 500 rokov existencie juhoamerická cirkev vždy považovala domorodcov za neschopných žiť v celibáte. Výsledok tohto predsudku je viditeľný. Je veľmi málo domorodých biskupov a kňazov, hoci veci sa začínajú meniť."


Ak je to pravda a či je to pravda a či tento úsudok zo strany Cirkvi bol platný alebo nie,
o tom sa tu nediskutuje. Isté je, že bližší pohľad na "indiánsku teológiu" navrhoval
prípravný dokument synody už v r. 2018 a koncepcia celibátnych kňazov sa odmieta na
základe domorodých tradícií.


Poznámky kardinála Saraha o synode boli uverejnené v marci, niekoľko mesiacov pred
vydaním "Instrumentum laboris" v júni. Uvádzame ďalšie úryvky z novej knihy
kardinála Saraha:

So zdesením pozorujem, že niektorí ľudia by radi vytvárali nové kňazstvo umenšovaním
ho na ľudský rozmer. Ak Amazonii chýbajú kňazi, som si istý, že situáciu nevyriešime
ordinovaním osvedčených ženatých mužov - viri probati - ktorí boli Bohom povolaní
nie na kňazstvo, ale na manželský život, takže manifestujú predobraz spojenia Krista
s Cirkvou (Ef 5,32). Ak by misionársky každá diecéza v Južnej Amerike ponúkla kňaza
pre tento región, nebol by taký opovrhovaný a pokorovaný tvorbou ženatých kňazov,
akoby Boh bol neschopný dať tomuto regiónu veľkodušných mladých ochotných úplne
sa odovzdať telom i srdcom, celou svojou schopnosťou lásky a celou svojou bytosťou
zasvätenému celibátu. ...


Kto môže čestne povedať, že experiment so ženatými mužmi a ženami s rizikom
zneuctenia povahy Kristovho kňazstva, zostane obmedzený na Amazoniu? Iste, ideou tu
je riešiť potreby. Ale potreby nie sú Boh! Súčasná kríza je vážnosťou porovnateľná k 70.
rokom, keď tisíce kňazov opustili kňazstvo. Mnohí z nich už neverili. Ale veríme ešte
v milosť kňazstva?


Chcem apelovať na bratov biskupov - veríme vo všemohúcnosť Božej milosti? Veríme,
že Boh povoláva robotníkov do svojej vinice, alebo ho chceme nahradiť, pretože sme
presvedčení, že nás opustil? Čo je ešte horšie je, že sme pripravení opustiť poklad
kňazského celibátu pod zámienkou, že už neveríme, že nám dáva príležitosť žiť ho
v plnosti v dnešných dňoch? (...)


Zdôrazňujem, že vysviacka ženatých mužov je všetkým len nie riešením nedostatku
povolaní. Protestanti takisto trpia nedostatkom pastorov. Navyše som presvedčený, že
ak vo východných cirkvách veriaci tolerujú ženatých kňazov, je to preto, že sa to
doplňuje masívnou prítomnosťou mníchov. Boží ľud intuitívne vie, že potrebuje mužov,
ktorí sa odovzdávajú radikálne.


Bolo by pohŕdaním obyvateľmi Amazonie, keby sme im ponúkli kňazov druhej
kategórie. Viem, že niektorí teológovia vážne uvažujú o vytvorení dvoch kategórií kňazov- ženatých mužov, ktorí by iba udeľovali sviatosti a iných, ktorí by boli úplne odovzdaní službe s tromi kňazskými úradmi - posväcujúcim, kazateľským a spravovacím, čo odporuje koncilu, ktorý tu ustanovuje radikálnu jednotu. Nechápem to ... sú to nebezpečné teórie. Tými ľuďmi sa tým opovrhuje. Evanjelizovaní ľudia potrebujú vidieť pravdu celého kňazstva nie vyblednutú imitáciu toho, čo znamená byť kňazom Ježiša Krista!

Nepohŕdajme tými úbohými ľuďmi!


Ľud Amazonie nepotrebuje kňazov, ktorí urobia svoju prácu v pevnej dobe a vrátia sa
k rodinám a deťom. Potrebujú mužov zapálených za Krista, horiacich jeho plameňom,
stravovaných zápalom za duše. Čo by som bol ja, keby misionári neboli prišli žiť a umrieť
do mojej dediny v Guiney? Chcel by som byť kňazom, keby sa uspokojili len vysviackou
jedného muža v dedine?

(zg)

Všetky práva vyhradené 2018
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky