IKONA MATKY BOŽEJ FATIMSKEJ Mystérium Svetla, ktorým je Boh

27.05.2018

https://lapisalbus.blogspot.com/2018/05/ikona-matky-bozej-fatimskej-mysterium.html


FATIMA A RUSKO

Tesná spojitosť Fatimského zjavenia s Ruskom primäla už mnohých ľudí k tomu, aby šírili úctu k Bohorodičke po ruskej zemi. Predkladaná ikona Panny Márie Fatimskej je symbolom zdôrazňujúcim osobitý vzťah Matky Božej k Rusku, čo sa obzvlášť prejavuje v jej zjavení 13. Júla 1917 vo Fatime (Portugalsko) a v júni 1919 v Tuy (Španielsko). Vtedy Panna Mária prevravela o strašnej komunistickej budúcnosti Ruska a o jeho nasledujúcom obrátení k Bohu, potom čo ho pápež zasvätí jej Nepoškvrnenému Srdcu. Dôsledkom týchto udalostí sa v priebehu nasledujúcich desaťročí milióny ľudí modlili za Rusko, a tak takmer celá planéta zahorela láskou k tejto krajine a zovšadiaľ sa ozývali modlitby za ňu. V takomto zmysle môže ikona pomôcť Rusku splatiť tento duchovný dlh a vyjadriť nesmiernu vďačnosť Panne Márii Fatimskej.

ZRODENIE IKONY

Myšlienka napísať ikonu vznikla v čase mojej cesty do Moskvy roku 2000, no projekt sa začal realizovať až od konca roku 2002, keď som začal svoje kňazské pôsobenie v Rusku. Najprv som sa pýtal na názor niekoľkých petrohradských kňazov, rehoľníčok i veriacich, pričom sa mi od všetkých dostalo povzbudenia
pri uskutočnení tohto diela. Niekoľko nasledujúcich mesiacov som zasvätil štúdiu ikonografie Matky Božej a štúdiu existujúcich vyobrazení Panny Márie Fatimskej.

FATIMA A COIMBRA

Existujú dva základné typy takýchto zobrazení uchovávané na poličke v izbe sestry Lucie: obraz Panny Márie Fatimskej v malej kaplnke na mieste, kde sa udialo zjavenie (Capelinha) a obraz Nepoškvrneného Srdca Panny Márie v Coimbre. Práve tento obraz mal najväčší vplyv na vznik spomínanej ikony. Videlo sa mi totiž, že najväčšmi zodpovedá ikonografii Bohorodičky aj v súvislosti so zasvätením Ruska jej Nepoškvrnenému Srdcu. Pre obe zobrazenia je charakteristická predĺžená forma tváre i celého obrazu Panny Márie, biela farba jej rúcha i závoja, ruženec a medailón visiaci na hrudi - tieto symboly boli dodržané i na ikone. Z coimbrského obrazu bol prebratý lem tiahnuci sa po okraji závoja a centrálne umiestnenie srdca obstúpeného tŕním. Keď bol už projekt dôkladne premyslený, napísal som sestre Lucii do kláštora v Coimbre, aby som poznal jej mienku. Ako odpoveď mi predstavená kláštora poslala potrebné informácie a projekt odobrila.

ZAČIATOK PRÁCE IKONOPISCA

V tom čase mi otec Igor Čabanov predstavil pravoslávneho ikonopisca, ktorý súhlasil s uskutočnením projektu. Obaja sme sa dali do práce s myšlienkou, že ak sa ikona bude páčiť katolíckemu kňazovi i ruskému umelcovi, bude to znamenať, že sme dosiahli cieľ. Ikonopisec sa ponoril do hlbokého štúdia literatúry o Fatime, modlil sa, prežil rôzne súženia, stretol sa s mnohými ťažkosťami, no po dvoch rokoch práce zavŕšil svoju priam zázračnú ikonu Fatimskej Božej Matky.

SESTRA LUCIA A IKONA

Počas pomerne dlhého času práce na ikone dostávala sestra Lucia fotografie zachytávajúce evolúciu procesu jej písania. Hoci mi spravidla odpovedala predstavená, chápal som, že fotografie vždy ukazovala sestre Lucii, pretože od-poveď bola v množnom čísle: "Páči sa nám" - a ja som pokračoval v načatom diele. Aby som sa uistil v pravdivosti svojho predpokladu, po smrti sestry Lucie som napísal list sestre Márii Celine, predstavenej kláštora v Coimbre, s otázkou: "Možno povedať, že sa sestre Lucii ikona páčila?". Dostal som kladnú odpoveď potvrdzujúcu to, že sestra Lucia fotografie videla a súhlasila s tým, čo sa dialo v Petrohrade. Bohužiaľ, odišla na večnosť, a tak sme jej nemohli ukázať prácu v jej konečnej podobe.

ŽENA SLNKOM ODETÁ

Ide o veľkú ikonu hodnú hlavnej oltárnej ikonyv chráme, pretože Božia Matka zobrazená až po pás pripomína obvyklé pravoslávne ikony všeobecne uctievané po celom Rusku, napríklad ikonu Vladimírskej alebo Kazaňskej Božej Matky, vrátane toho, že základnou charakteristickou črtou ikony je naplnenosť svetlom. Veď práve Panna Mária Fatimská bola plná svetla - toho svetla, ktoré "je Boh", slovami pastierika Františka. Milostiplná, teda naplnená Bohom. Veď aj vo Fatime bola plná svetla: "Žena slnkom odetá". To tesne približuje Fatimu k bohosloviu ikony. Existuje názor, podľa ktorého prvou ikonou každého ikonopisca má byť ikona Premenenia Pána, aby pochopili, že ikona má približovať božský svet svetu človečenskému, svet Boží zemi, Boží jas bielemu rúchu premeneného osláveného Krista. To isté sa týka i Panny Márie Fatimskej.

SRDCE OBSTÚPENÉ TŔNÍM

V centrálnej časti ikony sa nachádza medailón so slovom "srdce" napísanom v cirkevnoslovanskej podobe. Tento detail navrhol ikonopisec Ivan Ľvovič, aby sa tak prekonala ťažkosť vznikajúca pri zobrazení srdca na ikone, čo pravoslávna tradícia vníma ako niečo príliš telesné. Takýmto spôsobom písmená hovoriace o skutočnosti Srdca Máriinho túto skutočnosť vyjadrujú symbolicky, podľa
ikonografickej tradície. Srdce obstúpené tŕním ukazuje na Máriinu lásku k ľuďom a bolesť spôsobenú nedostatočnou láskou ľudstva k Bohu. Ako prostriedok proti tejto bolesti nám Bohorodička predkladá ruženec, ktorý drží v rukách. Ikonopisec ho zobrazil vo fialovej farbe, zachytávajúc tak samotný zmysel kríža, čo má niesť každý kresťan túžiaci nasledovať Pána. Akoby takto ruženec fialovej farby vyjadroval samotnú podstatu Fatimského zjavenia obsiahnutú v slovách: "Modlitba a pokánie".

EKUMENICKÉ POSLANIE IKONY

Na ikone sa okrem tradičných gréckych písmen MР ΘY, poukazujúcich na Máriino Božie materstvo, nachádzajú ešte dva nápisy. Vrchný predstavuje záhlavie ikony: "Obraz našej prečistej vládkyne Bohorodičky Fatimskej." Pod ním zľava stojí napísané veľkými písmenami: "Tebou Jednota". Tieto slová nám pripomínajú ekumenickú misiu ikony, ktorá vznikla spoločným úsilím katolíckeho kňaza a pravoslávneho ikonopisca s cieľom vytvoriť obraz, pred ktorým by sa mohli modliť katolíci i pravoslávni. Sú v nich vyjadrené dva dôležité ekumenické momenty - ekumenizmus Máriinho Srdca a ekumenizmus mučeníctva - tesno spojené s Fatimským zjavením. Naozaj nemožno vyvrátiť, že nás všetkých, čo žijeme v Rusku, osobitým spôsobom spája láska k Márii. Veď je zrejmé, že všetci máme svoje miesto v Jej Materinskom srdci a všetci sme v ňom zjednotení. Okrem toho výzva k jednote, ktorú v sebe nesie táto ikona, je spojená s ekumenizmom onoho mučeníctva, o ktorom sa hovorí v treťom Fatimskom tajomstve súvisiacom s mučeníctvom Cirkvi v 20. storočí. Kto pozná históriu Ruska a vie, ako sme vo väzeniach sovietskeho GULAGu - pravoslávni I katolíci - trpeli spolu, po prvýkrát zjednotení vzájomnými priateľskými vzťahmi, ten nemôže pochybovať o tom, že mučeníctvo zjavené fatimským pastierikom sa vzťahuje na veriacich oboch konfesií. Ikona Fatimskej Panny Márie má za úlohu slúžiť jednote Cirkvi v osobe Márie, ktorá sa zjavila vo Fatime.

MIESTO A DEŇ ÚCTY FATIMSKEJ IKONY

Dňa 24 júna 2006 bola ikona slávnostne posvätená moskovským arcibiskupom a ustanovená v katolíckom Kostole sv. Jána Krstiteľa v Puškine (býv. Cárske Selo) na znak Máriinho patronátu. Nie náhodou bola tri roky predtým farnosť Kostola sv. Jána Krstiteľa zasvätená Máriinmu Srdcu, ku ktorému sa utiekali veriaci s modlitbami za opätovné prinavrátenie tohto chrámu, potom čo ho roku 1938 skonfiškovali komunisti. A práve 24. júna 2006, na deň sv. Jána Krstiteľa, teda na deň patrocínia, začal chrám opäť slúžiť svojmu pôvodnému účelu. Udivujúca je ešte okolnosť, že 24. jún 2006 pripadol na sobotu po druhej nedeli po Zoslaní Ducha Svätého, a teda na sviatok Nepoškvrneného Srdca Panny Márie. Ak bude táto ikona na želanie Bohorodičky uctievaná, postavíme Jej neveľkú drevenú kaplnku, ktorá by bola základom pre svätyňu Fatimskej Panny Márie. Sviatok ikony sa slávi 13. júla, v deň, keď Božia Matka počas Fatimského zjavenia hovorila o Rusku.

otec ALEXANDER BURGOS-VELASCO
Preložila Katarína Džunková

Všetky práva vyhradené 2018
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky